шаблоны joomla 3.0
новости туризма
Estàs aquí:Inici Agenda Activitats culturals

Activitats culturals

Estimats alumnes i exalumnes:
Com cada curs, us anunciem les activitats culturals a través de la web de l'escola, per tal que pugueu preveure amb temps els dies en què es faran i, en cas que calgui comprar entrades amb antelació, tenir més temps per fer la gestió. Als que ja hi heu participat altres vegades tenim ganes de retrobar-vos, i als que no ho heu fet mai us convidem a venir-hi per compartir tots plegats una estona de cultura, és a dir, una estona de reflexió i coneixement.

Aquesta llista s'anirà actualitzant periòdicament amb la possibilitat que s'incorporin activitats noves entre d'altres de ja programades.

Dimecres 20 de juny de 2018:

Teatre: In memoriam. La quinta del biberó, de Lluís Pascual

Direcció de Lluís Pascual

al Teatre Lliure de Montjuïc

Preu: 6 €

Hora: 20:30

Abans de la funció hi haurà una explicació (19:45 a les escales del teatre)

L’obra, que vam anar a veure la temporada passada, enguany s’ofereix per als alumnes de 4t d’ESO.

 

1938. Tenen 17 anys i els envien a primera línia de foc de la batalla que marcarà la Guerra Civil espanyola (1936-39). Els nois de La Kompanyia Lliure debuten recordant la lleva del biberó a partir del testimoni d’alguns supervivents. Un homenatge.

La batalla de l’Ebre fou la més decisiva de la guerra, perquè les tropes franquistes foren incapaces d’ocupar Madrid, que era el que volia Franco per obtenir el reconeixement internacional del seu règim.

L’Exèrcit Popular de la República a l’Aragó acabà desbandant (l’abril del 1938), que és el pitjor que li pot passar a una tropa regular perquè vol dir que els soldats, presos del pànic, corren amb l’objectiu de tornar-se’n cap a casa. I executen els qui volen barrar-los el pas.

Segons assenyalà Negrín (president del govern de la República) no hi havia entre el Segre i Barcelona cap força militar lleial, per la qual cosa si els franquistes haguessin atacat des del cap de pont que tenien a Balaguer, haurien ocupat la capital catalana sense dificultat, i la guerra s’haguera acabat un any abans. Però el dictador, com ha explicat el coronel Blanco Escolà, era un militar incompetent i africanista, i en contra del parer dels seus generals –com Aranda, cap de l’exèrcit de Galícia; com García Valiño, cap de l’exèrcit del Maestrat; com Martínez Campos, cap de l’artilleria– Franco, en lloc d’ocupar la resta de Catalunya (ja havia conquerit Lleida i la dreta de les Terres de l’Ebre), marxà des de Vinaròs, per on havia aïllat Catalunya de la resta del territori republicà, cap a València per allargar la guerra.

Aquesta digressió franquista permeté reorganitzar l’exèrcit de l’Ebre, format a partir de les unitats republicanes destrossades a l’Aragó. La base d’aquest nou exèrcit foren el V Cos d’Exèrcit dirigit per Juan Modesto i format per les divisions 3a. Tagüeña, l’11a. Lister i la 45 Internacional Hans Khale. Per cobrir les nombroses baixes, s’ordenà la realització de noves lleves el 13 d’abril, entre elles la lleva del 1941, que seria formada pels qui haguessin d’anar a servir l’any 1941 quan tinguessin 21 anys, però les necessitats de la guerra els obligà a fer-la quan en tenien 17 o 18. A Federica Montseny s’atribueix la frase que eren tan joves que encara prenien el biberó. Envelliren els que tingueren la sort de sobreviure, però pagaren un elevat preu en vides, molts d’ells cregueren que combatien per la causa de la llibertat, tal com em digué el meu pare.

Josep Sánchez Cervelló, catedràtic d’Història Contemporània (URV).

Galeria d'imatges

Dissabte 16 de juny de 2018:

 

Cinema: La flauta màgica de Mozart, dirigida per Ingmar Bergman

a la Filmoteca de Catalunya

preu: 2 €

hora: 19:30

abans de la pel·lícula hi haurà una explicació a les 19:00 davant de la Filmoteca

 

El príncep Tamino s’ha enamorat de la princesa Pamina, però aquesta ha estat segrestada per Sarastro. La mare de la princesa, la Reina de la Nit, promet que si la rescata es podrà casar amb ella.

Bergman va perpetuar en imatges la representació de la famosa òpera de Mozart al vell teatre de Drottningholm, deixant clar que el que veiem ho han vist abans altres espectadors. L’espectacle és popular, senzill i d’elegància suprema. Cantat en suec, és alhora un conte de fades i una lliçó de filosofia sobre l’amor i la felicitat.

Dissabte 24 d’abril de 2018:

Cinema: Faust de F. W. Murnau

a la Filmoteca de Catalunya

preu: 2 €

hora: 19:30

abans de la pel·lícula hi haurà una explicació a les 19:00 davant de la Filmoteca

 

Murnau passa per ser el cineasta alemany amb una imaginació visual més potent.

La versió que Murnau va fer del mite de Faust –inspirant-se en les obres de Goethe i Marlowe i en les velles llegendes alemanyes– ha restat, per sempre més, com un dels films pictòrics més bells mai realitzats. La pel·lícula més costosa i de rodatge més llarg de la seva etapa alemanya també assoleix la plenitud en l’art del cinema mut.

Divendres 18 de maig de 2018:

Teatre: Bérénice, de Jean Racine

lectura dramatitzada

direcció de Lluís Pascual

al Teatre Lliure de Montjuïc

preu: 6 €

hora: 20:30

abans de la funció hi haurà una explicació (19:45 a les escales del teatre)

 

Una peça fonamental del classicisme francès, escrita a la mida d'una gran actriu. Quan les raons d'Estat passen per davant de tot, de l'amor només en queda la tragèdia del dol. Ja no es tracta de viure, s'ha de governar. Amb Emma Vilarasau al paper protagonista.

 

Divendres 11 de maig de 2018:

Exposició: Lita Cabellut, Retrospectiva

A la Fundació Vila Casas de Barcelona

Hora: 17:00

Durada: 1h.

Preu: 2€

El seu nom és una abreviació del diminutiu Manuelita. Lita no va conèixer el seu pare ni la seva mare, de la qual només sap que era gitana i que es dedicava a la prostitució, la va abandonar amb només tres mesos i la va deixar amb la seva àvia a Barcelona. Quan Lita tenia 10 anys la seva àvia va morir, i ella va ser ingressada en un orfenat. Als 13 anys va ser adoptada per una família catalana. Va descobrir la seva vocació per la pintura en una de les seves visites al Museu del Prado, en concret per l'obra de Goya, Velázquez, Ribera i Rembrandt. En el garatge de casa seva va poder muntar un petit estudi i va començar a desenvolupar la seva vocació. La seva primera exposició va ser a l'Ajuntament del Masnou, el 1978

Als 19 anys es va traslladar a estudiar als Països Baixos, a la Gerrit Rietveld Academy. Des de llavors viu en aquell país.

Reconeguda per la seva pintura, treballa amb llenços de gran format utilitzant una característica variació contemporània de la tècnica del fresc. Entre altres coses, pinta retrats foto-realistes, que després treballa.

Cabellut reivindica la universalitat de l'art, a través del qual descriu la realitat de la condició humana. Visiblement influïda per artistes com Francisco de Goya y Lucientes o Francis Bacon, el seu univers creatiu s'aferra al compromís i la preocupació per l'ésser humà, al qual pren com a objecte i introdueix en l'obra mitjançant una tècnica en què la importància recau a captar la vivacitat de la pell, l'òrgan més extern que revela el pas del temps i les experiències, el que despulla la cruesa, la força, el caràcter i l'angoixa dels instants més emotius de la seva existència.

Divendres 27 d’abril de 2018:

Exposició-Col·loqui: Jaume Amigó, Quan els cirerers floreixin

A la Facultat de Belles Arts de la UB

Hora: 15:45

Durada: 1h.

 

Jaume Amigó (Barcelona 1963), és un artista vinculat a la nostra escola per varis motius. El curs passat ens va venir a parlar de la seva obra davant de diapositives i aquest any ens en parlarà davant de les seves pintures, escultures i instal·lacions.

La seva obra està especialment influïda per l’art oriental, especialment el japonès. De fet, a banda d’exposar a diverses ciutats europees, ho fa també regularment al Japó, on, d’altra banda, viatja sovint per a treballar-hi, col·laborar amb altres artistes i inspirar-se.

Divendres 13 de abril de 2018:

Teatre: Medea, a partir d’Eurípides, versió de Lluís Pasqual i Alberto Conejero

direcció de Lluís Pascual

al Teatre Lliure de Montjuïc

preu: 6 €

hora: 20:30

abans de la funció hi haurà una explicació (19:45 a les escales del teatre)

 

Medea i Bérénice. Dues dones, dues estrangeres. Quan el destí les converteix en desarrelades, només els queda el dret de patir o de desencadenar la tragèdia. Dues opcions, dos clàssics per al nostre present convuls.

L'argument de la tragèdia ve precedit per la història de l'expedició de Jàson i els argonautes, els herois que van viatjar fins a Còlquida per apropiar-se del velló d'or. Segons la mitologia, Jàson va aconseguir el velló d'or gràcies a l'ajuda de Medea, la qual va trair al seu pare Eetes, rei de Còlquida, per amor a Jàson. A canvi de la seva cooperació, Jàson va fugir amb ella i s'hi va casar. Quan Medea i Jàson arriben a CorintJàson es promet amb Creüsa, filla del rei CreontMedea ha de sortir del país immediatament per ordre de Creont, però li suplica que la deixi estar-s'hi un dia més i ell li ho concedeix. Fingint gratitud, envia els seus fills amb regals per a Creüsa, un vestit i una corona d'or. La princesa mor enverinada en posar-se els presents i també mor Creont, en abraçar el cos inert de la seva filla. Medea, per acabar de consumar la seva venjança, mata els seus fills. La tragèdia finalitza quan Medea, preparada per fugir a Atenes en un carro protegit pel Sol, mostra els cadàvers dels nens a Jàson, que queda horroritzat per l'infanticidi.

 

 

Divendres 6 d’abril de 2018:

Exposició-Col·loqui: Arnau Pascual, Holderbachweg 67

Al hall de l’escola

Hora: 14:30

Durada:45 minuts

 

L’Arnau va estudiar a l’Escola Mestral fins al 2010. Els professors que el vam tenir d’alumne encara recordem el seu treball de recerca: Estudiant Bauhaus sobre una de les escoles d’art més importants del segle xx. Com a part de la seva investigació, va fer un viatge a Alemanya seguint els moments més importants de la Bauhaus: la seu de Dessau i la de Berlín (actual museu de l’escola). Un cop presentat el treball, va exposar-ne els exercicis principals al hall. D’aquella exposició avui en podeu veure el quadre que penja en aquesta paret.

El 2010 comença a estudiar la carrera d’arquitectura a l’EDSAB de la UPC i també exposa les seves pintures a Corbera de Llobregat en una mostra titulada: El plaer del color. En aquest moment ja es pot apreciar la influència d’un dels pintors més importants de la segona meitat del segle XX, l’alemany Gerhard Richter, que encara ara no ha deixat de ser font d’inspiració.

El 2015, cursant el 5è de carrera, és becat per estudiar durant un any a la ETH, universitat de Zurich (Suïssa). En acabar el curs, treballa durant mig any en aquesta mateixa ciutat a Pool Architekten, un despatx d’arquitectura amb 80 persones que s’ocupa de projectes de gran envergadura.

Després d’això se’n va tot sol a fer un viatge de tres mesos per l’Índia.

En tornar acaba la carrera mentre treballa al despatx barceloní Flores i Prats en el projecte de remodelació de la Sala Beckett. A diferència del despatx anterior, aquest es dedica a edificis més petits parant atenció a tots els detalls a partir de dibuixos, maquetes i l’estudi profund de la tectònica de l’edifici.

En aquest moment està treballant a l’Àrea Metropolitana de Barcelona, ocupant-se de la redacció del nou Pla Director Urbanístic, alhora que enllesteix el projecte final de carrera. El treball a escala urbanística completa una formació que ha passat per les mes diverses escales.

En el terreny individual, ha remodelat un pis antic al barri de Sants on resideix actualment.

Dimecres 28 de març de 2018:

Concert: J. S. Bach, Passió segons sant Mateu, BWV 244

Al Palau de la Música Catalana

Hora: 20:00

Durada:3h amb pausa

Preus: de 10 a 120 € (cadascú es compra l’entrada; cal estar atent als decomptes)

Trobada: 19:00 al bar del Palau per fer l’explicació.

 

Fidels a la tradició de presentar alguna de les Passions del Kantor de Leipzig a Barcelona, enguany arriba el torn de Marc Minkowski. Els seus nous plantejaments posen al centre la veu, el text i el drama. Un viatge musical extraordinari viscut amb intensitat per la fascinació del relat de l’Evangelista, la veu en primera persona de Jesús, la generositat de l’assemblea i l’expressió del dolor. Una audició que permet reflexionar sobre l’home, la vanitat i la redempció. Una trobada amb Bach que manifesta el misteri d’enfrontar-se cadascú amb si mateix, l’espectacle d’una obra majúscula.

Fitxa artística

Laure Barras, soprano
Maïlys de Villoutreys, soprano
Helena Rasker, contralt
Owen Willetts, contralt
Anicio Zorzi Giustiniani, tenor
Paul Schweinester, tenor
Thomas Dolié, baix
Norman Patzke, baix
Hélène Water, soprano
Guillaume Delpech, contralt
Etienne Duhil de Bénazé, tenor
Sydney Fierro, baix
Les Musiciens du Louvre
Marc Minkowski, director

Divendres 12 de gener de 2018:

Exposició: L’infern segons Rodin

a la Fundació MAPFRE, Casa Garriga Nogués

entrada a les 16:00

preu: 2€

durada de la visita: 1h.

 

La porta de l'Infern d’Auguste Rodin està considerada com l'obra central de la carrera de l'escultor. Aquesta obra monumental ofereix una visió espectacular de l'infern, febril i turmentosa, però també sensual i evocadora. L'artista va treballar més de vint anys tant en la dimensió arquitectònica de la porta, com en els personatges que sorgeixen d'ella, en els quals s'evidencia la seva fascinació per la figura i la seva capacitat per expressar els impulsos de l'ànima humana. Alguns d’ells van acabar esdevenint escultures independents, com El Petó o El Pensador.

Galeria d'imatges

Pàgina 1 de 2

.

On Participem

On som?

Carretera Sànson, 81
08980 Sant Feliu de Llobregat
Tel: 93 666 14 28
Fax: 93 666 17 78
tac.lartsemalocse@lartsem

EscolaMestral Avui, l’últim dia de curs, els alumnes de P5 i de 6è tanquen una etapa per començar-ne una de nova. La resta dels a… https://t.co/TExnSDS5Cb
Estàs aquí:Inici Agenda Activitats culturals