Activitats culturals (arxiu)

DISSABTE 9 D’OCTUBRE DE 2021

C O N C E R T   D E   J A Z Z
DEL BIEL BALLESTER
I EL SEU TRIO

AL CENTRE MORAL DE GRÀCIA
Carrer de Ros de Olano, 9, Barcelona
DE 19:00 A 20:30
PREU:10 €

Divendres 1 d’octubre de 2021 a les 20:00 al Teatre Romea:
La Batalla de los Ausentes, de la companyia La Zaranda

Autor: Eusebio Calonge

Direcció: Paco de La Zaranda

Amb Francisco Sánchez, Gaspar Campuzano i Enrique Bustos

Preu: 17 €

 

La commemoració d'una batalla oblidada reuneix les minses restes d'una tropa. Els personatges a penes es distingeixen ja d'aquells fantasmes que evoquen, els que van quedar sepultats juntament amb la por i la glòria, a les trinxeres. Es dirien definitivament vençuts pel temps, derrotats per les hostilitats del destí. No obstant això, l’autor de l’obra i dramaturg habitual de La Zaranda diu dels personatges: "La seva és la lluita desesperada per la pròpia vida, un combat sense treva per la conquesta d'una destí".

"Ells són l'exèrcit en desbandada d'aquesta àrdua i llarga batalla, el seu llenguatge reconegut és la seva desarborada bandera en un món en guerra contra el sentit poètic de l'existència: la metàfora d'un combat, la bellesa de la derrota i el triomf dels que malgrat ella mai perden l'horitzó ".

"En un moment en què el pessimisme, la tristesa o la desesperança ens han derrotat, ressusciten una espasa de llum contra aquests genets foscos, en un cant a la dignitat humana contra tots els que oculten a l'alba el seu horitzó".

 

La Zaranda. Teatro inestable de Ninguna Parte, és una companyia teatral fundada l’any 1978 a Jerez de la Frontera.

El teatre de La Zaranda es caracteritza per la reflexió profunda de la realitat. Els seus espectacles no presenten respostes, més aviat actuen com un mirall per a l'espectador, fet de paraules poètiques i d'imatges.

Els seus temes parteixen de fets particulars per elevarse cap a qüestions universals com la soledat, la por, el temps, la rutina, la desesperança, l'oblit ...

Les obres de La Zaranda no tenen la intenció d'emetre un judici sobre res, sinó, més aviat, transmetre sensacions. Per això, en les seves obres mai veurem personatges bons o dolents, en tot cas, seran personatges fracassats i perdedors en espais desmanegats i trencats, enmig d’objectes que semblen haver pertangut a persones absents.

Els processos creatius de La Zaranda no solen tenir un període de temps establert ni dates d'estrena. Per a ells el muntatge d'un espectacle és una cosa que cal deixar créixer lentament per no entorpir la creació. Durant el desenvolupament de l'obra, van descartant el més superflu fins quedar-se amb l'essencial.

 

Al sortir del teatre l'Eusebio Calonge, autor de l'obra, ens va venir a saludar i va contestar les preguntes que li vam plantejar. Va ser una conversa molt bonica.

Divendres 19 de novembre de 2021

L’oncle Vània d’Anton Txékhov    

Intèrprets: Ivan Benet, Kaspar Bindeman, Raquel Ferri, Anna Güell, Julio Manrique, Lluís Marco, Carme Sansa, Júlia Truyol

Coproducció de Teatre Lliure i Temporada Alta

al Teatre Lliure de Montjuïc

preu:7 €

explicació a les escales del Lliure: 18:15

inici: 19:00

durada:3 h

 

L’oncle Vània, que va estrenar-se el 1899 al Teatre d’Art de Moscou, és una de les obres més importants de la literatura dramàtica del segle XIX i una de les obres més desoladores i representatives de l’autor rus. Txékhov reflecteix en cada personatge un final apocalíptic: el tedi, la vida malgastada, l’amor no correspost o la feina inacabable marquen la seva existència.

HAMLET
Ser o no ser, aquest és el dilema:
¿és més noble sofrir calladament
les fletxes i els embats d’una Fortuna indigna,
o alçar-se en armes contra un mar d’adversitats
i eliminar-les combatent? Morir, dormir: res més...
I si dormint s’esborren tots els mals del cor
i els mil estigmes naturals heretats per la carn,
¿quin desenllaç pot ser més desitjat?
Morir, dormir... dormir... potser somiar...

Dimecres 22 de desembre de 2021:

HAMLET

de William Shakespeare

al Teatre Cine Aribau

a les 20:00

explicació al davant del teatre a les 19:15

preu: 17:90 €

 

Traducció Joan Sellent

Direcció i espai Oriol Broggi

Interpretació:

Guillem Balart

Míriam Alamany

Toni Gomila

Carles Martínez / Ramon Vila

Marc Rius

Elena Tarrats

Sergi Torrecilla

Il·luminació Pep Barcons

So Damien Bazin

Vídeo Francesc Isern

Vestuari Oriol Broggi i Elisabet Meoz

Diumenge 19 de desembre de 2021:

Exposició El viatge del poeta de Jaume Amigó

A la Capella de Sant Joan de Vilafranca del Penedès

hora: 12:00

L’artista farà una visita guiada.

 

Molts de vosaltres coneixeu Jaume Amigó, perquè ens ha explicat la seva obra en vàries ocasions, tant a l’escola com en sales d’exposicions. Actualment exposa una instal·lació inspirada en el poeta japonès del segle XVII Matsuo Bashô, en una capella gòtica de Vilafranca.

Les seves llargues estades al Marroc o Mallorca i els seus darrers i constants viatges a l’Àsia han deixat empremta a l'obra d'aquest polifacètic artista. Pintor, gravador, escultor i continuador de l'ancestral tècnica del raku. la seva obra, caracteritzada per un llenguatge jeroglífic refinat de línies i formes senzilles, troba la seva font d'inspiració en els utensilis quotidians o en elements de la natura com núvols o flors. El seu art, heterogeni i abstracte alhora, és objecte de múltiples interpretacions. Ha tingut una àmplia trajectòria a nivell nacional i internacional.

Divendres 28 de gener de 2022:

 THE TRAGEDY OF MACBETH

guió de Joel Coen a partir de l’obra de William Shakespeare

al Cinema Boliche

horari: 18:00

explicació al davant del cinema: 17:10

preu: 7 € (potser ens fan un descompte)

Idioma anglès subtitulat

 

Direcció Joel Coen

Repartiment: Denzel Washington, Frances McDormand, Alex Hassell, Corey Hawkins, Bertie Carvel, Brendan Gleeson, Miles Anderson, Kathryn Hunter, Harry Melling, Matt Helm, Moses Ingram, Ralph Ineson, Stephen Root

Música Carter Burwell

Fotografía Bruno Delbonnel

Any 2021

Durada 105 minuts

País Estats Units


MACBETH

She should have died hereafter.

There would have been a time for such a word.

Tomorrow, and tomorrow, and tomorrow,

20        Creeps in this petty pace from day to day

To the last syllable of recorded time,

And all our yesterdays have lighted fools

The way to dusty death. Out, out, brief candle!

Life’s but a walking shadow, a poor player

25         That struts and frets his hour upon the stage

And then is heard no more. It is a tale

Told by an idiot, full of sound and fury,

Signifying nothing.

 

 

 

 

S’hauria d’haver mort més tard:

Hi hauria hagut, llavors, un temps per a un mot així.

Demà, i demà, i demà,

avança esmunyint-se a passes petites dia rere dia,

fins a la síl·laba final del temps comptat,

i tots nostres ahirs, folls, han il·luminat

el camí cap a la polsosa mort. Fora, fora, breu candeleta!

La vida no és sinó una ombra que camina, un pobre actor

que s’estarrufa i rosega la seva hora sobre l’escena

i, després, ja no se sent res més. És un relat

que un idiota relata, tot ell soroll i fúria,

significant no res.

 

                                    Acte V, escena 5, vv. 16-27

Divendres 25 de març a les 16:00

Visita a l’exposició:

MORANDI. RESSONÀNCIA INFINITA

a La Pedrera

preu: 5 €

entrarem a les 3:45 per repartir entrades i auriculars

 

Pintor inclassificable, però figura cabdal del panorama artístic de la primera meitat de segle xx, el pintor i gravador italià Giorgio Morandi (1890-1964) pot ser considerat un artista atemporal, l’obra del qual destaca per la gran qualitat i pel seu alt grau de refinament, amb un llenguatge totalment personal. Tot i que no es pot emmarcar en cap dels grans moviments de l’art contemporani,  el seu treball intenta captar la realitat de la manera més fidel possible a través de la llum, el color i els valors volumètrics, en una recerca constant de l’essència de la pintura.

Morandi sempre va treballar una pintura figurativa, fonamentalment natures mortes i esporàdicament alguns paisatges, que a poc a poc es va anar fent més simbòlica. El mateix Morandi va arribar a afirmar que «els sentiments i les imatges que el món visible desperta en nosaltres són molt difícils d’expressar o potser inexpressables amb les paraules, perquè estan determinats per formes, colors, espai i llum».

Divendres 27 de maig de 2022:

preu gratuït

hora: 16:30

El Pavelló de Barcelona, obra simbòlica del Moviment Modern, ha estat estudiat i interpretat exhaustivament, alhora que ha inspirat l’obra de diverses generacions d’arquitectes. Va ser projectat per Ludwig Mies van der Rohe (1886-1969) com a pavelló nacional d’Alemanya per a l’Exposició Internacional de Barcelona del 1929.

Divendres 27 de maig de 2022:

Les tres germanes

D’Anton Txèkhov

al Teatre Lliure de Montjuïc

de les 19:00 a les 21:15

explicació al davant del teatre a les 18:15

preu: 7 €

Adaptació Marc Artigau, Cristina Genebat i Julio Manrique

DIRECTOR Julio Manrique

INTÈRPRETS

Mireia Aixalà Natàlia             Cristina Genebat Olga

Joan Amargós baró                Marc Rius Andrei

Ivan Benet Ivan                      Maria Rodríguez Maixa

Carme Fortuny Tata               Lluís Soler oncle

Jordi Rico Víctor                    Elena Tarrats Irina

 

 “Hi ha una rèplica que, en la meva opinió, explica molt bé una idea central en aquesta ansiosa i desesperada recerca de la felicitat dels personatges de Txékhov: ‘Per què no som capaços de viure una vida a l’alçada de la vida que projectem? O de projectar una vida a l’alçada de la vida que vivim? Per què ens castiguem d’aquesta manera?”

Julio Manrique

“Un muntatge en molts sentits memorable, defensat amb enorme talent per un conjunt interpretatiu que troba sempre el punt just per a tal de transmetre tota l’emoció, tota la melangia, tota la ràbia i tota la indestructible vigència d’aquesta gran obra mestra.”

 

Premis de la Crítica 2020 al Millor espectacle, a l’Actriu de repartiment per a Mireia Aixalà i a l’Espai sonor per a Damien Bazin.

Premis Max 2021 a la Millor adaptació teatral per a Marc Artigau, Cristina Genebat i Julio Manrique, Millor actriu per a Mireia Aixalà.

Premi Butaca 2021 al Millor actor de repartiment per a Lluís Soler.

 

Ramon Oliver, Recomana

Divendres 18 de setembre de 2020:

Pel·lícula La marquesa d’O, d’Éric Rohmer, a partir de la novel·la homònima de Heinrich von Kleist.

Explicació: divendres 18 de setembre a les 19:30 (uns minuts abans us passarem l’enllaç de Zoom).

Durada: 30’

Preu: podeu veure la pel·lícula a la Filmoteca de la Generalitat, dissabte 19-9-2020 a les 18:00, 3 € (estudiants, menors de 30 anys, titulars del carnet de la Xarxa de Biblioteques Públiques, títols de família nombrosa o monoparental); o bé veure-la pel vostre compte a Filmin 1,95 €. Val la pena veure-la amb qualitat d’imatge, perquè la fotografia és molt bona.

Si l’adaptació de grans obres de la literatura al cinema no acostuma a donar bons fruits, aquí trobem una excepció a la norma. Kleist és un dels grans autors de la literatura alemanya de principis del segle XIX, influït per la filosofia del seu temps (especialment la de Kant) i amb un estil irònic i, alhora, apassionant. Els seus personatges, al límit entre raó i follia, ens fan reflexionar sobre la veritat i la llibertat. El trasllat que en fa Rohmer al cinema té molt en compte la pintura i el teatre del temps de Kleist, però, alhora, investiga les formes d’expressió pròpies d’un art que ha començat a principis del segle XX, donant com a resultat una obra d’una bellesa completament nova.

 

 

Pàgina 1 de 10

.

On Participem

On som?

Carretera Sànson, 81
08980 Sant Feliu de Llobregat
Tel: 93 666 14 28
tac.lartsemalocse@lartsem